Spring navigation over

Anmeldelse af bogen ”Fra Den Mørke Side”

Fra den mørke side bogomslag

Tekst: Fatma Wael Chatle, elev i 8.B på Odinskolen

Bogen ”Fra Den Mørke Side” er en gyserbog med forskellige gyserhistorier. Jeg vil fortælle, hvad én af gyserhistorierne handler om. Den hedder ”Pige, der græder”.

Maleriet er levende. Hun kan se det.

En ung pige ved navn Lise finder et maleri, hvor der står ”Pige, der græder”. Lise viser maleriet til hendes forældre. Lises forældre synes, at hun skal smide maleriet ud. Da Lise går ind til sit værelse, hænger hun maleriet på sin væg. Så kigger Lise på maleriet. Pigen er stadig ked af det men ikke lige så meget som før, og Lise kan næsten se det på hende. Efter Lise har spist, og hun skal lave lektier, går hun til sit værelse, og hun går forbi maleriet. Pigen blinker til hende. Lise tror, at hun er blevet sindssyg, men så blinker pigen igen, og denne gang er Lise sikker på det. Da Lise vågner op, er hun meget sikker på, at der er noget anderledes ved pigen. Senere finder Lise ud af, at pigen har forandret sig. Der er kommet mere farve på hendes kinder, hun havde fået fregner, og hendes næse er blevet spids. Så kommer Lise i tanke om noget, og det er, at pigen minder hende om nogen. Den person er Lises mor. Denne nat drømmer Lise om pigen, og hun forandrer sig igen og begynder at ligne en anden person. Det er Lise, men pigen på maleriet begynder at smile mere, og hun stirrer direkte på Lise. Pludselig rejser pigen sig, og hendes hænder kommer farende. De skyder ud af lærredet, griber fat i Lise og trækker hende hen imod sig. Lise når ikke at skrige, men mørket vælter ind over hende. Næste morgen kan Lise høre sin mors stemme. Så er der en stemme, som siger, “ jeg er vågen!”, men det er ikke Lises stemme. Det er pigen fra maleriet. Hun er blevet til Lise. Nu er det Lise, som har tårer på kinderne. Selvom hun prøver at råbe, så kan hun ikke. Nu er Lise blevet ”Pigen, der græd.”

Holdning til historien

Jeg synes, at gyserhistorien er meget udmærket skrevet, fordi den handler om ting, som ikke kan ske i virkeligheden. Som f.eks. at pigen på maleriet begynder at forandre sig, så hun ligner en anden person, og at hun kan bytte liv med andre mennesker på denne måde, at personen, som tog maleriet, ender med at komme i maleriet, og at de ender med at blive smidt væk, så de kan ikke gøre noget for at redde sig selv.

Jeg synes, at nogle ting kunne have været ændret i bogen. Da pigen i maleriet begyndte med at ændre sig, så kunne måske baggrunden af, hvor hun var, have været ændret. Og så ville det måske være mere gyseligt.

Vurdering af historien

Jeg giver bogen 5 stjerner. Den var en af de mest brillante bøger, jeg har læst.

Jeg giver gyserhistorien 5 stjerner, fordi den opfylder emnet gyser ved at maleriet går fra at være en pige, som græder til en pige, som begynder med at forandre sig til en helt anden person, og så ender med at blive den person.

Bogen er skrevet på en nem måde, og det er meget nemt at forstå, hvad de mener i historien. Der er også mange detaljer i bogen, og forfatteren er god til at beskrive, hvad der sker.

Fra den mørke side

Forfatter: